• Εκτύπωση

 

700x350_braxiprothesmo
T035_podilatodromoi
700x350_braxiprothesmo
T035_podilatodromoi

Αναθέτουσα Αρχή: ΔΗΜΟΣ ΛΑΡΙΣΑΙΩΝ

Ανάδοχος: DENCO Συγκοινωνιακές Μελέτες ΕΠΕ

                   DENCO Σύμβουλοι Μηχανικοί Α.Ε.

                   ΠΟΛΙΝΔΕ

Ημερομηνία: 2014 - 2015

Περιγραφή αντικειμένου: Βασικό αντικείμενο της μελέτης είναι η εκπόνηση ενός ολοκληρωμένου σχεδίου για τη διαχείριση και το σχεδιασμό μέτρων και παρεμβάσεων βιώσιμης κινητικότητας με εκκίνηση το 2014 και χρονικό ορίζοντα 15 ετών.

 

Το αντικείμενο περιλαμβάνει:

Α' ΦΑΣΗ

Ι. ΚΑΤΑΓΡΑΦΗ ΤΩΝ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΩΝ ΤΗΣ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ

Η πρώτη δραστηριότητα περιελάμβανε συλλογή, αποδελτίωση, ταξινόμηση και οργάνωση σε κατάλληλη βάση δεδομένων όλων των στοιχείων που απαιτούνται για την εκπόνηση της παρούσας μελέτης. Συγκεκριμένα, τα στοιχεία και δεδομένα αφορούσαν:

  1. Υπάρχουσες Μελέτες - Χαρακτηριστικά στοιχεία σε σχέση με τις χρήσεις γης. Συλλογή στοιχείων που αποτυπώνουν την υφιστάμενη κατάσταση και πολεοδομική λειτουργία της πόλης (ΠΜ1,ΠΜ2) και των δορυφορικών της περιοχών (ΠΜ3) σε σχέση τόσο με τις αστικές όσο και με τις περιαστικές μεταφορές (εντοπισμός χαρακτηριστικών ζωνών της πόλης όπως λ.χ. ζώνη κεντρικών δραστηριοτήτων, αρχαιολογικοί χώροι, ζώνες ελεύθερου χρόνου, πολιτισμού και ψυχαγωγίας, γειτονιές κατοικίας κ.ο.κ.). Απογραφή της υφιστάμενης κατηγοριοποίησης του οδικού δικτύου του Δήμου Λαρισαίων (ΠΜ1,ΠΜ2,ΠΜ3,ΠΜ4).
  2. Απογραφή χαρακτηριστικών οδικού δικτύου. Απογραφή των χαρακτηριστικών του οδικού δικτύου (γεωμετρικά χαρακτηριστικά οδικού δικτύου, σήμανση, φόρτοι και σύνθεση κυκλοφορίας σε χαρακτηριστικές διατομές, στρέφουσες κινήσεις σε κόμβους και σύνθεση κυκλοφορίας, στοιχεία σηματοδότησης κ.α.), έτσι ώστε να προκύπτει μια ολοκληρωμένη εικόνα της λειτουργίας του και να μπορεί να τεκμηριωθεί η στάθμη εξυπηρέτησης του (αφορά τις ΠΜ1, ΠΜ2).
  3. Απογραφή Στάθμευσης. Απογραφή των χαρακτηριστικών στάθμευσης, που αφορούν την ΠΜ1, και επιλεγμένα τμήματα της ΠΜ2 (συνοικία Σταθμός, Αμπελόκηποι). Συλλογή από την υπηρεσία στοιχείων της ελεγχόμενης στάθμευσης, των χώρων στάθμευσης (πιάτσες) ταξί και φορτοταξί, των θέσεων των υπεραστικών σταθμών (ΚΤΕΛ) και των θέσεων φορτοεκφόρτωσης και των θέσεων στάθμευσης που έχουν παραχωρηθεί σε ειδικές κατηγορίες (ΑΜΕΑ, τράπεζες, κλινικές κ.α.).
  4. Απογραφή Δημόσιων Συγκοινωνιών. Συλλογή στοιχείων, που απαιτούνται για τον προσδιορισμό της στάθμης εξυπηρέτησης του συστήματος των δημόσιων συγκοινωνιών (αφορά τις ΠΜ1, ΠΜ2, ΠΜ3,ΠΜ4).
  5. Στοιχεία κυκλοφορίας Πεζών, Ποδηλατών. Συλλογή στοιχείων που απαιτούνται για τον προσδιορισμό της στάθμης εξυπηρέτησης της κυκλοφορίας πεζών-ποδηλατών. Συλλογή από την υπηρεσία στοιχείων του δικτύου των ποδηλατοδρόμων όπως επίσης και στοιχεία των χαρακτηρισμένων και υλοποιημένων πεζοδρόμων( ΠΜ1, ΠΜ2, ΠΜ3) .
  6. Χαρακτηριστικά μετακίνησης. Καταγραφή των ποιοτικών και ποσοτικών στοιχείων του τρόπου μετακίνησης των πολιτών. (συνεντεύξεις, ερωτηματολόγια)
  7. Οδική ασφάλεια. Συλλογή στοιχείων για τα επικίνδυνα σημεία λόγω ατυχημάτων (Δήμος, Τροχαία κ.λ.π). Θα αφορά τις ΠΜ1, ΠΜ2, ΠΜ3.


ΙΙ. ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ

Η δεύτερη δραστηριότητα αφορούσε στην αποτίμηση της υφιστάμενης κατάστασης αναφορικά με όλα τα χαρακτηριστικά του αστικού συστήματος μεταφορών. Συγκεκριμένα η αξιολόγηση περιελάμβανε:

  1. Ιεράρχηση οδικού δικτύου (λειτουργική - διοικητική κατάταξη). Αξιολόγηση του υφιστάμενου δικτύου σε σχέση με τις χρήσεις γης και τις μετακινήσεις.
  2. Στάθμη εξυπηρέτησης του οδικού δικτύου (κόμβων και οδικών τμημάτων). Αξιολόγηση των στοιχείων απογραφής του υφιστάμενου οδικού δικτύου. (ΠΜ1, ΠΜ2).
  3. Χαρακτηριστικά στάθμευσης. Αξιολόγηση των χαρακτηριστικών στάθμευσης που αφορούν την ελεγχόμενη στάθμευση, τους χώρους στάθμευσης (πιάτσες) ταξί και φορτοταξί, τις θέσεις των υπεραστικών σταθμών (ΚΤΕΛ) και την τροφοδοσία των καταστημάτων (προσφορά στάθμευσης ανά κατηγορία, χαρακτηριστικά ζήτησης).
  4. Στάθμη εξυπηρέτησης Δημόσιων συγκοινωνιών. Αξιολόγηση της στάθμης εξυπηρέτησης των Συλλογικών μεταφορών (Δημόσια Συγκοινωνία)
  5. Στάθμη εξυπηρέτησης πεζών, ποδηλάτων. Αξιολόγηση του δικτύου πεζοδρόμων και ποδηλατοδρόμων (επάρκεια υφιστάμενων δικτύων).
  6. Ανάλυση προσπελασιμότητας χρήσεων γης. Αξιολόγηση του επίπεδου προσπελασιμότητας με όλα τα μέσα μετακίνησης στις κύριες χρήσεις γης, κύριες ζώνες δραστηριότητας της πόλης και εντοπισμός των προβλημάτων που σχετίζονται με όλους τους τομείς που προαναφέρονται.
  7. Ανάλυση οδικής ασφάλειας. Αξιολόγηση του συστήματος μεταφορών όσον αφορά την οδική ασφάλεια.

Κατά την Α' Φάση της μελέτης τα αποτελέσματα της ανάλυσης έδωσαν μια σαφή και λεπτομερή εικόνα για την λειτουργία του συστήματος μεταφορών και των προβλημάτων που αυτό αντιμετωπίζει. Εκτιμήθηκαν βάσει των υφιστάμενων κυκλοφοριακών ρυθμίσεων, οι δείκτες μετακίνησης για την Λάρισα και ετέθησαν οι νέοι στόχοι του σχεδίου της βιώσιμης αστικής κινητικότητας του Δήμου.

Για το σύνολο των περιοχών ΠΜ1 και ΠΜ2 αναπτύχθηκε μαθηματικό πρότυπο προσομοίωσης της κυκλοφορίας του οδικού δικτύου, με χρήση μοντέλου (Κυκλοφοριακό Πρότυπο ΚΠ). Το ΚΠ χρησιμοποιηθηκε για την προσομοίωση των κυκλοφοριακών συνθηκών της ΠΜ1 και ΠΜ2 και στη συνέχεια για τη διερεύνηση και την σύγκριση μεταξύ τους των εναλλακτικών λύσεων και προτάσεων επίλυσης των σχετικών προβλημάτων.

 

ΙΙΙ. ΠΡΟΚΑΤΑΡΚΤΙΚΗ ΠΡΟΤΑΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΗ ΠΡΟΕΚΤΙΜΗΣΗ ΤΩΝ ΕΠΙΠΤΩΣΕΩΝ ΤΗΣ

Η τρίτη δραστηριότητα περιελάμβανε την υποβολή προτάσεων που θα συνιστούν ένα ολοκληρωμένο σχέδιο βιώσιμης κινητικότητας με επιχειρησιακό σκέλος (προτάσεις για άμεση υλοποίηση) και στρατηγικό σκέλος (μεσοπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες προτάσεις). Συγκεκριμένα οι προτάσεις αφορούν:

 

  1. Διαχείριση οδικής κυκλοφορίας
  2. Διαχείριση στάθμευσης
  3. Ανάπτυξη δικτύων Πεζών, Ποδηλάτων - στάθμη εξυπηρέτησης δικτύων (διατήρηση, βελτίωση δικτύου).
  4. Ανάπτυξη Δημοσίων Συγκοινωνιών.
  5. Πιθανές προτάσεις για πολεοδομικές ρυθμίσεις ή τροποποιήσεις σε εφαρμογή των παραπάνω

 

Β' ΦΑΣΗ

Η Β΄ Φάση περιελαμβάνει τα παρακάτω:

ΜΕΛΕΤΗ ΒΡΑΧΥΠΡΟΘΕΣΜΩΝ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΩΝ

Αξιολόγηση σε βάθος των παρεμβάσεων που διατυπώθηκαν σε προκαταρκτικό στάδιο στην προηγούμενη Φάση, και συνεκτίμηση των πορισμάτων της διαβούλευσης για την οριστικοποίηση των παρεμβάσεων και των χαρακτηριστικών τους.

ΟΡΙΣΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΣΧΕΔΙΟΥ ΒΙΩΣΙΜΗΣ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ

Σύνθεση του συνόλου των παρεμβάσεων που μελετήθηκαν αναλυτικά σε ένα ενιαίο στρατηγικό και επιχειρησιακό Σχέδιο με συνεκτίμηση των αποτελεσμάτων της διαβούλευσης. Η ένταξη μιας παρέμβασης στο σχέδιο γίνεται, αφού προηγούμενα έχει γίνει η οριστική εκτίμηση των επιπτώσεών της. Τέλος επιχειρείται η εκτίμηση των επιπτώσεων του συνολικού Σχεδίου με αναφορά στους δείκτες. Σύνταξη Τελικού Παραδοτέου.